Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 18
af Rick Joyner


Kirken er Herrens hus, ikke vores. Derfor bør et hovedmål for enhver, der søger at bygge hans hus, være at få designet fra ham. Hvordan ville kirken se ud, hvis den blev bygget med det ene formål at være det sted, Herren ønskede at bo, i stedet for at bygge, hvad der ville tiltrække mennesker? Hvis han er blandt os, ville det sandsynligvis tiltrække mange flere mennesker, end vi gør nu.

Vi kan påstå, at vores kirke nyder godt af mange af Herrens velsignelser, men som vi har dækket, vil Herren velsigne mange ting, han ikke vil bo i. Kun de umodne vil være tilfredse med blot velsignelserne. Det er et langt højere formål at søge hans bolig.

Da Herren kaldte nogen til at følge ham, var forpligtelsen total. Han sagde, at de, der forsøgte at redde deres liv, ville miste det (se Matt 16:25). Er det ikke det, der skete med Ananias og Saffira, som ønskede at blive talt med dem, der gav alt på nær "holdt en del af prisen tilbage" (se Ap.g. 5)? Hvor mange kristne i dag giver deres liv til ham, men holder en del tilbage?

Vi kan næppe bebrejde de fleste mennesker for deres overfladiske engagement, fordi de blot reagerer på det svage evangeliske budskab, de fik. En undersøgelse fra mange år siden konkluderede, at den måde, en person blev født på, ville have indflydelse på hele deres liv. Resultaterne af denne undersøgelse var forbløffende.

For eksempel blev de, der blev født med fødselsproceduren med tilnavnet "bedøv dem og træk dem", hvor mor og baby blev bedøvet for ikke at mærke smerten, en del af de stofafhængige generationer, der fulgte efter. De tog stoffer for at mindske livets smerter og vanskeligheder. På samme måde ser det ud til, at de, der kommer til Jesus gennem udvandede appeller, der bruges af nogle evangelister i dag, er eksempler på troende med svækkede vilkår.

Det niveau af forpligtelse, vi har til Herren, afspejles også i det niveau af forpligtelse, vi har til hans legeme, kirken. Herren lærte, at han ville betragte den måde, vi behandlede de mindste af hans folk på, som den måde, vi behandlede ham på. Mange forlader i dag deres kirkelige legeme af de mest overfladiske grunde. Fordi disse mennesker kræver konstant tjeneste og opmuntring for at lokke dem til at blive, ville vi sandsynligvis være langt bedre stillet som et kirkeligt organ til at tillade dem at forlade. Herren jagtede ikke efter dem, der ikke ønskede at følge ham.

Herren sagde, at han ville beskære alle grene, der ikke bar frugt (se Joh 15:1-2). Kristne, der er svage i deres engagement, vil sjældent bære frugt, og vil stjæle de ressourcer og opmærksomhed, der bør gå til dem, der vil. Dette kan lyde hårdt, men der er en grund til, at Herren sagde: "Ve dem … der ammer spædbørn" i disse tider (se Luk 21:23). Sådanne umodne vil ikke klare sig gennem de tider, vi går ind i, og vil sandsynligvis tage andre ned med sig.

Kristi legeme ville være meget stærkere, hvis vi kaldte folk til Herren med hans budskab. Det sande kristenliv er det hårdeste liv, man kan leve på nogle grundlæggende måder, og de, der bliver kaldet, har brug for at vide dette. Det er også det bedste liv, man kan leve på måder, der er langt vigtigere. Men når nye troende får at vide, at hvis de giver deres liv til Herren, vil han ordne alt for dem, og ikke ærligt får at vide, at det at leve for Kristus vil bringe mange problemer og forfølgelser over dem, vil de snart føle sig løjet over for dem og normalt forlade troen på grund af det. Sådanne, der føler sig så dårligt behandlet af kristne, vil sandsynligvis være blandt dem, der derefter forfølger kristne.

Det sande kristne liv vil have mange vanskeligheder, som andre ikke har, men de har også fordele, andre ikke har. Vi vil have udfordringer og forfølgelse, men vi har Herren med os i dem, og alt, hvad vi går igennem, vil virke til vores bedste (se Rom 8:28), for ikke at nævne, at vi ikke behøver at frygte døden, da det er kun begyndelsen på et meget mere vidunderligt liv for de troende. Vi får at vide, at selv Jesus led korset for den glæde, der var stillet foran ham, så det er rigtigt at dele med nye troende de velsignelser og løfter, vi har i Kristus, ud over realiteterne af de vanskeligheder, de vil møde.

Til 19
OP